lauantai 16. kesäkuuta 2018

Ilmavoimat 100 vuotta -juhlalentonäytös

Suomen Ilmailuliitto järjesti Ilmavoimat 100 vuotta -juhlalentonäytöksen Keski-Suomen Ilmailijoiden ja ilmavoimien kanssa 16.–17. kesäkuuta Jyväskylän lentoasemalla Tikkakoskella. Seurasimme näytöstä lauantaina 16.6.



Lähdimme kotoa Metsolahdesta liikkeelle ehkä noin klo 11:30. Näytöksen virallinen ohjelma alkoi klo 12. Päätimme yrittää lähiparkkiin, mutta yrikseksi se jäi. Kuulin myöhemmin, että lähiparkki oli täyttynyt jo klo 10 aikoihin. Siispä oli mentävä etäparkkiin. Lentokentän läheisyydessä tie oli niin ruuhkainen, että kääntyminen jonosta pois olisi ollut hankalaa, joten suuntasimme Hirvaskankaalle, joka ei ollut etäparkkivaihtoehdoista lähimmäinen. Ilmeisesti kuitenkin bussikuljetus kulki sieltä vähiten ruuhkaista reittiä ja ajomatka Hirvaskankaalta kentälle sujui lopulta varsin nopeasti.

Pysäköintipaikan löytämiseen, lipun ostoon ja bussiin jonotukseen meni kuitenkin Hirvaskankaalla sen verran aikaa, että olimme lentokentällä vasta klo 14 aikoihin, eli pari tuntia sen jälkeen, kun olimme ensimmäisen kerran ohittaneet kiitoradan pään. Kentällä sai vielä jonkin aikaa jonotella lippujen ja reppujen tarkistusta. Ehdimme sentään paikalle ennen Teemanäytös osa 2:n alkua. Näkemättä jäi avajaisohjelma sekä Teemanäytös osa 1, jossa esiteltiin Ilmavoimien vanhinta kalustoa. Jo ennen avajaisia olisi ollut mahdollista seurata yleis- ja harrasteilmailuesityksiä, mutta ne jätimme tarkoituksella väliin, koska päivästä olisi muuten tullut turhan pitkä.



Maanäyttelyssä oli koneita joka lähtöön. Pääosassa olivat entiset ja nykyiset ilmavoimien lentokoneet, sekä mahdolliset uudet hävittäjät. Nähtävillä oli myös siviilipuolen lentolaitteita ja sekalaista puolustusvoimien kalustoa, mm. taistelunjohtokeskus, ohjuslavetti ja tutka.

Hawk Mk 66
F/A-18 Hornet

Fokker D.VII
Viima

Gloster Gauntlet
Saab 91D Safir

Fouga CM.170 Magister
Saab 35 Draken

Moottoroitu varjoliidin
Apollo Fox

Christen Eagle II ja Ultimate 10-300
Toinen Christen Eagle II

MB-2 Colibri
Puolustuvoimien kalustoa

Ohjelman puolesta näytös sujui pääosin mallikkaasti. Pari vanhempaa konetta oli jäänyt alkupuolen ohjelmasta pois, koska sivutuuli oli niille liian voimakas. Loppupäästä jäivät pois monien odottamat Gripenin ja Hornetin soolot, sekä päätösesitys, joka olisi ilmeisesti ollut Midnight Hawksien esitys. Yksi Midnight Hawksien koneista rikkoi renkaansa lentoonlähdössä ja joutui sen vuoksi tekemään hätälaskun. Hätälasku sujui onneksi ongelmitta.

Fougapari nousee
Fougat ilmassa ja seuraajansa maassa

Normaali reittiliikenne hoidettiin lentonäytöksen lomassa. Taustalla Airveteran Oy:n DC-3.




Midnight Hawksilla oli onneksi päätösohjelman lisäksi oma ohjelmanumeronsa, joka olikin näytöksen parasta antia. Mukaan tuli myös poikkeuksellisesti viides Hawk, joka esitti Midnight Hawks -ryhmän kanssa yhteisen esityksen ja vielä oman sooloesityksensä.









Ohjelmassa nähtiin Midnight Hawksin lisäksi mm. Draken, Vinka, erilaisia helikoptereita, Hawkin ja Hornetin suorituskykyvertailu, sekä osa ilmavoimien tulevista hävittäjäehdokkaista.

Vinka taiteilee
AW 119 Ke Koala ja 1000 litran sammutuspussi

NH90 esittelee vastatoimia
Tämä kopteri taisi hoitaa ylesölennätystä

Hornet ja Hawk kilpasilla
Alakynteen jäänyt Hornet heitti hätäpäissään muutaman soihdun

Järjestelyjen osalta lentonäytös ei ollut paras mahdollinen. Suuri kävijämäärä tuntui yllättäneen järjestäjät täysin, vaikka se vastasi kutakuinkin etukäteen annettua arviota. Vesipiste ja ravintolapalvelut (muutama pieni kioski) ruuhkautuivat pahasti ja osa näytöksestä meni ohi niihin jonottaessa. Ennakkomainonta antoi ymmärtää, että palveluissa olisi varauduttu suureen kävijämäärään ja siksi otimme evääksemme mukaan vain pienet vesipullot. Huonosti oli järjestetty myös opastus, sillä esimerkiksi sisääntuloportilla ei ollut osoitettu selkeästi minkä linjan kautta menevät ennakkolipun ostaneet ja miltä linjalta voi ostaa lipun. Moni olikin jonottanut ensin väärässä jonossa ja komennettu sitten oikean jonon perälle. Sama tilanne oli bussikuljetusten lähtöpaikalla. Eri etäparkkiin menevien bussien pienet opastekyltit olivat vain lähtöpaikalla ja jonojen pidentyessä oli hankalaa tietää mihin jonoon pitäisi asettua.

Lentonäytös jätti järjestelyjen pettämisen vuoksi vähän ristiriitaiset tunteet, mutta esitykset olivat kyllä hienoja.

Näytöksen ensimmäisestä päivästä on ainakin vielä tätä kirjoittaessa katsottavissa tallenne Yle Areenalla: https://areena.yle.fi/1-50003500.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Loukkuvuoren lenkki, Etelä-Konneveden kanssallispuisto

Kävimme elokuun lopulla pyörähtämässä Etelä-Konneveden kansallispuistossa. Tarkoituksenamme oli  kiertää Loukkuvuoren lenkki, mutta se jäi s...

Hae tästä blogista